კლიმოვის კლასიფიკაცია

  საინტერესოა ევგენი კლიმოვის ტესტი, რომელიც ეფუძნება შრომის საგნის მიხედვით კლასიფიცირებას.

ევგენი კლიმოვი (1930-2014წწ.) იყო რუსი ფსიქოლოგი, ფსიქოლოგიური მეცნიერებების დოქტორი, პრაქტიკული ფსიქოლოგიის, შრომის ფსიქოლოგიისა და პროფორიენტაციის მეთოდისტი.

                კლიმოვი - დიაგნოსტიკურ კითხვარში პროფესიებს ყოფს შრომითი ღირებულებების მიხედვით. ამ კითხვარს შეუძლია არსებითი დახმარება გაუწიოს ინდივიდუალური პრიორიტეტების გამოვლენას შრომით საქმიანობაში და ეხმარება ადამიანს აირჩიოს კონკრეტულ პროფესიათა ჯგუფი.

კლიმოვის აზრით, პროფესიები იყოფა 5 ძირითად ჯგუფად:

1.    ადამიანი - ბუნება

ამ ჯგუფის ადამიანებს შეხება აქვთ ბუნებასთან, ცხოველთა სამყაროსთან -

მაგალითად: აგრონომი, ვეტერინარი, მიკრობიოლოგი და ა.შ.

ისინი დაინტერესებულნი არიან:

      ცოცხალი და არაცოცხალი ბუნების შესწავლით;

      ცხოველებისა და მცენარეების მოვლით (ფერმერი, ზოოტექნიკოსი, მეტყევე)

      მცენარეებისა და ცხოველების დაავადებების მკურნალობით (ვეტერინარი).

მიდრეკილებები:


                       ცხოველებზე ზრუნვა;

                     ავადმყოფობებთან და პარაზიტებთან ბრძოლა;

                       ხილის და ბოსტნეულის მოშენება;

                         დააკვირვება და შესწავლა.


გამოხატული შესაძლებლობები:


           დაკვირვებულობა;

         მიდრეკილება სისტემატიზაციისკენ;

         ყურადღების კონცენტრირება;

         ფიზიკური აქტივობის მოთხოვნილება.



2.  ადამიანი - ტექნიკა


ამ ტიპის პროფესიებში ერთიანდება ისეთი საქმიანობა, რომელიც მოითხოვს მანქანებთან, მექანიზმებთან და მოწყობილობებთან ურთიერთქმედებას.

უკავშირდება:





      შექმნას, დამონტაჟებას, ტექნიკური აღჭურვილობის აწყობას (მაგ.: ინჟინერი, რადიო მემონტაჟე, შემდუღებელი);

      ტექნიკური საშუალებების ექსპლუატაციას (მაგ.: მძღოლი, ხარატი, მკერავი)

      ტექნიკის შეკეთება (მექანიკოსი, ელექტრიკოსი)

მიდრეკილებები:

       კვლევა, დაკვირვება;

       ახალი ნიმუშების შექმნა და ცდა;

       დაგეგმარება, კონსტრუირება, პროექტირება, შემუშავება, მოდელირება;

       მოქმედების ახალი საშუალებების გამოგონება;

       სამუშაო გარემოს დამოუკიდებლად მოწყობა;

       არაორდინალური გადაწყვეტილებების მიღება.


გამოხატული შესაძლებლობები:

         ტექნიკური აზროვნება;

           სივრცის აღქმა;

         პრაქტიკული მუშაობისკენ მიდრეკილება;

         ემოციური მდგრადობა.


3.  ადამიანი-ნიშანი

ადამიანი - ნიშნის აღმნიშვნელ სისტემად შეიძლება გამოდგეს ციფრები. რიცხვითი მნიშვნელობები, კოდები, სიმბოლოები, ტექსტები.

პროფესიები დაკავშირებულია:

      ტექსტებთან (კორექტორი, მთრგმნელი, მემანქანე...);

      ციფრებთან, ფორმულებთან და ცხრილებთან (პროგრამისტი, ოპერატორი, ბუღალტერი, მოლარე...);

      ნახაზებთან, რუკებთან;

      სქემებთან (შტურმანი, მხაზველი, კარტოგრაფი...);

      ხმოვან სიგნალებთან (რადისტი, ტელეფონისტი...).


მიდრეკილებები:

       ტექსებისა და ცხრილების დამუშავება;

         ანგარიშებისა და გამოთვლების წარმოება;

       ინფორმაციის გადამუშავება;

       ნახაზებთან, რუქებთან და სქემებთან მუშაობა;

       სიგნალებისა და შეტყობინებების მიღება და გადაცემა;





       გონებაში კარგად გამოთვლა;

       ნიშნებთან და სიმბოლოებთან ოპერირება;

       შეცდომების ძებნა და გამოსწორება.


გამოხატული შესაძლებლობები:


         მათემატიკის ნიჭი;

         აბსტრაქტული აზროვნების განვითარება;

         ყურადღების კონცენტრირების მაღალი უნარი;

         ურთიერთობებისკენ მიდრეკილება;

         მოწესრიგებულობა და თავდაუზოგავი სიმტკიცე.








4. ადამიანი - შემოქმედება


ამ ტიპის პროფესიებს და მასთან დაკავშირებულ საქმიანობას ხელოვნება ეწოდება.

შემოქმედებითობა გონებრივი, სულიერი და პრაქტიკული საქმიანობის შედეგია.

ამ ტიპის პროფესიები უკავშირდება:

         შექმნას, პროექტირებას, შემოქმედებითი ნიმუშების მოდელირებას (მაგ.

მხატვარი, დალაქი,კომპოზიტორი)

         წარმოსახვას, სხვადასხვა შემოქმედების ნიმუშების შექმნას (იუველირი,

ფლორისტი, მსახიობი, რესტავრატორი)

მიდრეკილებები:

           გაფორმება;

           ხელოვნების დარგებში ჩართვა (მხატვრობა, ქანდაკება, ფოტოგრაფია,

კინოხელოვნება);

           შექმნა (ლექსი, პროზა და ა.შ.);

           სცენაზე გამოსვლა;

           ლამაზი ნივთების ხელით შექმნა;

           სიმღერა, მუსიკალურ ინსტრუმენტებზე დაკვრა.





გამოხატული შესაძლებლობები:

           ძლიერი წარმოსახვა;

           ხატოვანი (ვიზუალური) აზროვნება;

           შემოქმედებითი აზროვნება;

           ფაქიზი გრძნობები;

           სპეციფიური უნარები;

       განვითარებული უნარები (სმენა, მხედველობა, მეტყველება, გემოვნება და ა.შ.)

5.  ადამიანი-ადამიანი

გულისხმობს მუდმივ მუშაობას ადამიანებთან და დაკავშირებულია შემდეგ

პროფესიებთან:

      სამედიცინო მომსახურება (ექიმი, მედდა...);

      სწავლება და აღზრდა (აღმზრდელი, ძიძა, ტრენერი, მასწავლებელი);

      საყოფაცხოვრებო მომსახურება (გამყიდველი, გამცილებელი, მიმტანი);

      სამართლებრივი დაცვა (იურისტი, პოლიციის ინსპექტორი).

მიდრეკილებები:

         ადამიანების მომსახურება

         მკურნალობა;

         სწავლება;

         აღზრდა;

         უფლებების დაცვა და უსაფრთხოება;

         ადამიანების მართვა;

         ახალ ადამიანებთან მარტივი კომუნიკაციის დამყარება;

         ყურადღებით მოსმენის უნარის ფლობა;

         სახალხოდ საკუთარი თავის კარგად წარდგენის და საუბრის უნარი.

გამოხატული შესაძლებლობები:

         განვითარებული კომუნიკაციური უნარები;

         ემოციური სტაბილურობა;




         ყურადღების სწრაფი გადატანის უნარი;

         ემპათია;

         დაკვირვება;

         ორგანიზაციული უნარი.




Комментариев нет:

Отправить комментарий